לגזור ולשמור: הילד שובץ במושב רחוק מכם בלואו קוסט- מה עושים?

תארו לעצמכם תרחיש שבו אתם מבצעים צ'ק אין באינטרנט ומגלים שהילד שובץ במושב בשורה רחוקה מכם או מכל מבוגר שטס אתכם בהרכב. תסריט אימים כזה הוא לחלוטין תופעה קיימת ובועטת, וכעת גם תדעו- לא חוקית. לפני הטיסה הבאה שלכם עם הילדים, דעו מהם זכויותיכם ומהם החוקים בעניין.

את הפוסט הזה אני כותב על סמך ניסיון לא נעים במיוחד לפני טיסתי לז'נבה בשבוע שעבר עם חברת הלואו-קוסט הגדולה בישראל, EasyJet. בצ'ק אין שביצעתי עבור משפחתי ועבורי (3 מבוגרים וילד), שובץ אחי הקטן, בן 7, במושב בשורה רחוקה מכל אחד מאיתנו. היינו בהלם ולא חשבנו שהדבר אפשרי, שהרי הגיוני שלשם כך מבקשת החברה לרשום נוסעים מתחת לגיל 12 כילדים בעת ביצוע הזמנת הכרטיסים. אז זהו, שאין הרבה היגיון.

מתוך Flickr. מקור: woodleywonderworks

ניסיתי להתייעץ באינטרנט, לקבל עזרה ולבדוק האם ישנם נוספים שקרה להם מקרה זהה ומה כדאי לעשות, ומסתבר שמדובר בתופעה של ממש. למעשה, כ-25% מצרכני הלואו-קוסט שטסים עם ילדיהם, מגלים שהילד שובץ במושב מרוחק מכל מבוגר בהרכב הנוסעים. 

האם זה חוקי בכלל? אחרי בדיקה קצרצרה, מצאתי ששיבוץ ילדים מתחת לגיל 12 שלא בסמיכות למבוגר בהרכבכם הנו אסור לחלוטין ומהווה עבירה על חוקי ה-IATA (ארגון חברות התעופה הבינלאומי), לא פחות. מה זה אומר? שתוכלו להגיש תלונה ל-IATA או לדרוש פיצוי הולם מחברת התעופה, במידה שהבעיה לא טופלה על-ידי החברה מבעוד מועד באמצעות שירות הלקוחות או על-ידי צוות המטוס.



במקרה שלי מדובר היה בטיסה של כ-4.5 שעות מת"א לז'נבה, ולא עלתה בדעתי אפשרות שאחי הקטן ישב לידו טיסה שלמה. זה אפילו לא יושב טוב בהיגיון בריא, שכן טיסות הן לא דבר פשוט עבור ילדים גם בחיק ההורים. הגשתי את פרטי המקרה ללשכת העיתונות של החברה, כעיתונאי, והמושבים ע"י שונו על-ידי החברה בחו"ל בעת שהייתי בדלפק הצ'ק-אין בטרמינל 1. עדיף מתישהו מלעולם לא. 

האם נכון להסיק שכדאי לרכוש מושבים מראש על מנת להימנע ממקרה כזה? התשובה היא- ממש לא. חברות התעופה, כולן ככולן, מחויבות על פי חוק להושיב את הילדים איתכם (לפחות ליד מבוגר אחד בהרכב הטסים), כך שלא קיים סיכוי שהם ישבו הרחק מכם בסופו של דבר. אם החלטתם לטוס עם חברת לואו-קוסט, סימן שישנם דברים שאתם מוכנים לוותר עליהם לשם טיסה בזול, והדבר המיותר ביותר, מעבר לכך שאין כל הצדקה, הוא להוסיף את הכסף שרציתם כל-כך לחסוך עבור דבר מיותר כמו הזמנת מושבים מראש.

מה עושים אם נקלעתי לסיטואציה זהה?

כל שיש לעשות, במידה וילדכם שובץ הרחק מכם, הוא ליצור קשר עם שירות הלקוחות של החברה, עדיף טלפונית על מנת לזרז את ההליך. בשיחה/במייל יש לפרט על פרטי המקרה, לספק מספר אישור הזמנה, ורצוי גם להפגין בקיאות בחוקים (זה לחלוטין מבהיר לחברה שמדובר בידענים שלא כדאי להתעסק איתם), ולהמתין. במידה ולא נענתם (לא סביר שתגיעו לשלב הזה), בדלפקי הצ'ק-אין ישמחו מאוד להחליף את המושב עבורכם ללא עלות נוספת, ואם זה לא קרה- הדיילים על המטוס כבר ידאגו להזיז הרים על מנת להבטיח סידור הוגן וחוקי, וגם כאן רצוי להפגין בקיאות במידה שקריאות ראשוניות לא צלחו. 



אם אני רוצה לחסוך את הכסף כפי שהצעת אבל רוצה שכל ההרכב ישב ביחד?

זו לא התשובה שתרצה את כולכם, אבל אין כל ערובה לכך שבעת ביצוע צ'ק-אין (לרבות אונליין), כלל ההרכב יקבל מושבים בסמיכות האחד לשני. מה שמובטח זה שהילדים ישבו ליד מבוגר אחד לפחות. אולם חשוב לדעת שאפשר להבטיח ב-95% שכן תשבו כולם ביחד, אפילו אם כולכם מבוגרים, באם תבצעו את הצ'ק-אין מוקדם ככל האפשר, כלומר מוקדם לפתיחת האפשרות לבצע צ'ק אין. 

השאלה שנשאלת כעת היא מתי נפתחת האפשרות לביצוע צ'ק-אין בכל חברת לואו-קוסט. שמח לבשר שקיבצתי עבורכם את המידע עבור חברות הלואו-קוסט הבולטות:

Wizzair- האפשרות לביצוע צ'ק-אין נפתחת 30 ימים לפני מועד הטיסה.
Ryanair- האפשרות עבור לקוחות שלא הזמינו מושבים מראש נפתחת 4 ימים לפני מועד הטיסה.
EasyJet- האפשרות לביצוע צ'ק-אין נפתחת 30 ימים לפני מועד הטיסה.
Transavia- האפשרות לביצוע צ'ק-אין נפתחת 30 שעות לפני מועד הטיסה.
WOW- האפשרות לביצוע צ'ק-אין נפתחת 24 שעות לפני מועד הטיסה.
Pegasus- האפשרות לביצוע צ'ק-אין נפתחת 72 שעות לפני מועד הטיסה.

בשל המקרה, ביקשתי מחברות הלואו-קוסט הפועלות בישראל לקבל את מדיניותן באשר להושבת ילדים, והנה הן:

איזי-ג'ט: "איזי-ג'ט עושה כל שביכולתה על מנת להושיב משפחות ביחד, ובידה מערכת אלגוריתמית מתקדמת שמושיבה משפחות ביחד ביותר מ-99% מהמקרים, ללא תוספת עלות. במקרים נדירים שבהם לא היה אפשרי הדבר, אנו נבקש מנוסעים במטוס לעבור מושבים על מנת להיענות למשפחות עם ילדים צעירים".

רינאייר: "אנו לא מפרידים משפחות ומבקשים ממשפחות עם ילדים מתחת לגיל 12 לשבת יחד. ואנו נותנים לכל הילדים מושב שמור בחינם על מנת להבטיח שמשפחות לא יוכלו ולא ישבו בנפרד".

פגסוס: "ככלל, המדיניות שלנו היא להנפיק מספר הזמנה אשר מקצה באופן אוטומטי מושבים זה ליד זה עבור נוסעים באותה הזמנה וללא תשלום, במקומות בהם מושבים אלה זמינים".

בוויזאייר, בטרנסאוויה וב-WOW בחרו שלא להגיב לבקשה.